Welcome to SomaliNet Forums, a friendly and gigantic Somali centric active community. Login to hide this block

You are currently viewing this page as a guest. By joining our community you will have the ability to post topics, ask questions, educate others, use the advanced search, subscribe to threads and access many, many other features. Registration is quick, simple and absolutely free. Join SomaliNet forums today! Please note that registered members with over 50 posts see no ads whatsoever! Are you new to SomaliNet? These forums with millions of posts are just one section of a much larger site. Just visit the front page and use the top links to explore deep into SomaliNet oasis, Somali singles, Somali business directory, Somali job bank and much more. Click here to login. If you need to reset your password, click here. If you have any problems with the registration process or your account login, please contact us.

Hadafka Qofka Muslimka ah

Nolosha Qofka Muslimka Ah

Moderators: Moderators, Junior Moderators, Islam mods

OUR SPONSOR: LOGIN TO HIDE
User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Wed Mar 27, 2013 10:48 am


User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Sun Mar 31, 2013 3:11 am


User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Sat Apr 06, 2013 5:44 am


User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Mon Apr 22, 2013 3:23 pm


AyeeyoH
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 2203
Joined: Sun Jan 06, 2008 4:10 pm

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby AyeeyoH » Tue Aug 06, 2013 4:24 am


HilaacHills
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 1232
Joined: Fri Oct 21, 2011 12:36 pm
Location: Rainy Mood

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby HilaacHills » Tue Aug 06, 2013 10:44 pm

Is Granny = Salool? Nice to see you again, big sis :mrgreen:




Powerful video. :up:

AyeeyoH
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 2203
Joined: Sun Jan 06, 2008 4:10 pm

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby AyeeyoH » Thu Aug 08, 2013 1:06 pm

ja, det är salool.Roligt att se dig också B.Hur är det med din familj, mår din mamma bättre?

HilaacHills
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 1232
Joined: Fri Oct 21, 2011 12:36 pm
Location: Rainy Mood

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby HilaacHills » Wed Aug 14, 2013 10:11 am

ja, det är salool.Roligt att se dig också B.Hur är det med din familj, mår din mamma bättre?
Försenad Ciid Mubarak! Hoppas du har haft det bra. Alxamdulillah, både jag och min bror mår bra och så har en moster från Norge officiellt flyttad hit till samma stad som oss, vilket är jätte skönt, det känns inte lika ensamt längre. Hon är jätte rolig. Och när det kommer till mamma; sis, walaahi hadaan runta kuu sheego, ingenting har förändrats sen dess. Vi har fortfarande inte tagit steget att söka hjälp än, först för att mina mostrar säger att jag inte borde förhasta mig med det. Vi prövade skicka henne till hemlandet förra året, så att hon kunde vara bland sitt folk i ett år och ta henne till "cilaaj" osv, men inget av det visade någon resultat och hon kom tillbaks efter sex månader. Har haft ett antal hektiska diskussioner med mina mostrar om att ta henne till psyket men de vill bara inte gå med på det. Vad tycker du att jag ska göra sis? Jag kan inte sova på nätterna, det enda jag tänker på är vad kan du göra för din mamma? hur kan du hjälpa henne? Vad har jag gjort för fel under min uppväxt? Är hon verkligen sjuk som alla påstår? Det är så frustrerande.

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Wed Aug 14, 2013 11:38 am

Ciid mubarak walaal, alxamdulilah vi mår bra.walaahi det är sorgligt att höra att inget har förändrats med din mamma.Jag förstår inte varför dina mostrar är emot att söka vård när ni har provat allt annat.Det är ju värt ett försök. Dock risken finns att dom proppar henne med mediciner men i alla fall ni skulle ha vetat vad det är fel på henne.Och om hennes sjukdom är botbar eller ej.Ni har redan varit tålmodiga med henne och hennes situation har inte förbättrats.Jag vet att det är känsligt ämne för somalier när det gäller psykvården...ilaahy ba xanuunka keena..det är inget att skämmas över.Jag tycker du borde sätta dig ner med dina mostrar och ha en allvarlig diskussion om detta.Det här gäller ju inte din mamma längre.Du har påverkats oerhört mycket och har stor press på dig...du tog på dig så stort ansvar i så ung ålder och jag är så imponerad av dig.VAR ÄRLIG MOT DINA MOSTRAR OCH BERÄTTA PRECIS HUR DU MÅR.Tyvärr kan jag inte tala om för dig vad du ska göra, beslutet måste komma från dig, för att det är du som ska leva med utkomsten.

Glöm inte Att Allah ser allt du går igenom och HAN alltid står vid din sida..vänd dig till honom när du känner att du inte orkar längre.Din mamma är säkert stolt över att ha så stark dotter som står vid hennes sida, när hon behöver dig som mest och tar hand om henne.Må Allah underlätta för dig walaalo och göra din mor frisk.

HilaacHills
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 1232
Joined: Fri Oct 21, 2011 12:36 pm
Location: Rainy Mood

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby HilaacHills » Thu Aug 15, 2013 2:48 pm

Ciid mubarak walaal, alxamdulilah vi mår bra.
Mashallah det är bra att höra det. :up:
walaahi det är sorgligt att höra att inget har förändrats med din mamma.Jag förstår inte varför dina mostrar är emot att söka vård när ni har provat allt annat.Det är ju värt ett försök. Dock risken finns att dom proppar henne med mediciner men i alla fall ni skulle ha vetat vad det är fel på henne.Och om hennes sjukdom är botbar eller ej.Ni har redan varit tålmodiga med henne och hennes situation har inte förbättrats.Jag vet att det är känsligt ämne för somalier när det gäller psykvården...ilaahy ba xanuunka keena..det är inget att skämmas över. Jag tycker du borde sätta dig ner med dina mostrar och ha en allvarlig diskussion om detta.Det här gäller ju inte din mamma längre.Du har påverkats oerhört mycket och har stor press på dig...du tog på dig så stort ansvar i så ung ålder och jag är så imponerad av dig.VAR ÄRLIG MOT DINA MOSTRAR OCH BERÄTTA PRECIS HUR DU MÅR.Tyvärr kan jag inte tala om för dig vad du ska göra, beslutet måste komma från dig, för att det är du som ska leva med utkomsten.
Det är flera faktorer som ligger bakom varför mina mostrar inte vill att vi ska söka hjälp, främst som du säger, att det finns risken att de proppar i henne en massa mediciner vilket resulterar till biverkningar och annat aanay weligeed ka kicin. Jag har sökt rätt länge på vad för sjukdom det kan vara som mamma lider av, och jag är döds övertygad om att det är en psykos. Hon har hörselhallucinationer, hör saker och ting som vi andra inte hör, hon har en förvrängt verklighetsuppfattning och tror att alla, både muslimer och gaalo, spionener på henne, och övervakar vartenda steg hon tar. Mina mostrar tror att det kan vara "jinn" i henne, eller att det är sixir, vilket jag tycker är osannolikt, för att hon både lyssnar på/ läser quran 24/7, hon är jätte religiös ifrån sig vilket jag tror ibland att det är det som håller henne ifrån att "inay maryaha tuurtaba".

Jag har hela tiden varit övertygad om att lösningen ligger att ta henne till ett psykvård men det som håller mig är att jag vet så lite om de och att man pratar så illa om de, jag har läst mycket om de att psykiatrin bemöter brukare väldigt dåligt med dålig personal och psykologer osv. Har du någon erfarenh inom psykvården? Eller hört något liknanade?

Glöm inte Att Allah ser allt du går igenom och HAN alltid står vid din sida..vänd dig till honom när du känner att du inte orkar längre.Din mamma är säkert stolt över att ha så stark dotter som står vid hennes sida, när hon behöver dig som mest och tar hand om henne.Må Allah underlätta för dig walaalo och göra din mor frisk.
Den här delen. :up: Så sant och tack för orden det värmer. Inshallah, vi kommer att klara det, det gäller bara att ha tålamod, vilket ibland kan kännas svårt. Men inshallah jag ska inte förtvivla. :up:

Illaahay khayr ha kaa siiyo för att du lyssnar (rättare sagt läser men..) Må Gud belöna dig. :up:

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Thu Aug 15, 2013 3:29 pm

Alla psyke avdelningar är olika beroende på var man bor i landet.Visst finns dom som försummar sina patienter och även övermedicinerar de men det finns bra ställen också.själv har jag praktiserat på en psykavdelning i Halmstad för några års sen och de var så måna om sina patienter och behandlade dom väl.Det var ett lugnt ställe och hur jobbiga patienterna än var, personalen tappade aldrig sitt tålamod och var väldigt varsamma och försiktiga.Det enda nackdelen är att man delar avdelningen med människor som lider av alla möjliga psykiska sjukdomar.Och det är inget bra ställe för en muslimska kvinna som gärna vill leva i ett rent hem utan att komma i kontakt med andra könet.

Marka walaalo den stora botaren är Allah swt och det är anmärkningsvärt att din mor är så religiös trots sin sjukdom.Inshallah ilaahy faraj bu oo furi.

Illaahay khayr ha kaa siiyo för att du lyssnar (rättare sagt läser men..) Må Gud belöna dig
Det var så lite sis, önskar jag kunde göra mer, inshallah du kommer att klara det. :up:

Aamin to ur duca.

HilaacHills
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 1232
Joined: Fri Oct 21, 2011 12:36 pm
Location: Rainy Mood

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby HilaacHills » Thu Aug 15, 2013 4:11 pm

Alla psyke avdelningar är olika beroende på var man bor i landet.Visst finns dom som försummar sina patienter och även övermedicinerar de men det finns bra ställen också.själv har jag praktiserat på en psykavdelning i Halmstad för några års sen och de var så måna om sina patienter och behandlade dom väl.Det var ett lugnt ställe och hur jobbiga patienterna än var, personalen tappade aldrig sitt tålamod och var väldigt varsamma och försiktiga.Det enda nackdelen är att man delar avdelningen med människor som lider av alla möjliga psykiska sjukdomar.Och det är inget bra ställe för en muslimska kvinna som gärna vill leva i ett rent hem utan att komma i kontakt med andra könet.

Marka walaalo den stora botaren är Allah swt och det är anmärkningsvärt att din mor är så religiös trots sin sjukdom.Inshallah ilaahy faraj bu oo furi.

Illaahay khayr ha kaa siiyo för att du lyssnar (rättare sagt läser men..) Må Gud belöna dig
Det var så lite sis, önskar jag kunde göra mer, inshallah du kommer att klara det. :up:

Aamin to ur duca.
Okej, jag förstår. Inshallah, jag ska kontakta våran närmaste psykiatrivård vid slutet av den här veckan och berätta för de hur saker och ting ligger till. En av grejerna som skrämmer mig för att söka hjälp som jag glömde nämna är att jag vet att mamma inte frivilligt kommer att gå med på vård, så att tillgripa med tvångsintagning och tvångsvård kommer att vara nödvändigt, sow ma'aha? Stöttade du på något liknande? Brukare som tvångsvårdades alltså.

Om det är som du säger att det inte är ett bra ställe att vara på om man är en muslimsk kvinna, kan man inte vårdas hemma som ett bättre alternativ? Eller måste man först tillbringa en viss tid i akutavdelningen?

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Thu Aug 15, 2013 4:39 pm

Om hon inte är en fara för sig själv eller andra kommer hon nog inte att bli tvångsintagen...du bör prata med nån läkare som är expert på det här och rådfråga med honom.De kan skicka hem nån som kan observera henne.

Det värsta är, hon kommer nog att vägra ta några mediciner när de har ställt diagnos på henne.Vilket lider i sin tur till tvångsmedicinering och det är inte så trevligt.Tänk genom detta ordentligt innan du fattar några beslut och ha all fakta.Nackdelarna, fördelarna och var bred på det värsta.Allt kan hända.

Lycka till walaal.

HilaacHills
SomaliNet Heavyweight
SomaliNet Heavyweight
Posts: 1232
Joined: Fri Oct 21, 2011 12:36 pm
Location: Rainy Mood

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby HilaacHills » Thu Aug 15, 2013 6:48 pm

Om hon inte är en fara för sig själv eller andra kommer hon nog inte att bli tvångsintagen...du bör prata med nån läkare som är expert på det här och rådfråga med honom.De kan skicka hem nån som kan observera henne.

Det värsta är, hon kommer nog att vägra ta några mediciner när de har ställt diagnos på henne.Vilket lider i sin tur till tvångsmedicinering och det är inte så trevligt.Tänk genom detta ordentligt innan du fattar några beslut och ha all fakta.Nackdelarna, fördelarna och var bred på det värsta.Allt kan hända.

Lycka till walaal.
Inshallah khayr, vi får se hur det slutar. Kommer att uppdatera dig om hur det har gått vid slutet av veckan..om du inte har något emot det. :mrgreen:

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Hadafka Qofka Muslimka ah

Postby salool » Fri Aug 16, 2013 5:27 am

Kommer att uppdatera dig om hur det har gått vid slutet av veckan..om du inte har något emot det.
Ser fram emot det :up:

Inshallah khayr.


OUR SPONSOR: LOGIN TO HIDE

Hello, Has your question been answered on this page? We hope yes. If not, you can start a new thread and post your question(s). It is free to join. You can also search our over a million pages (just scroll up and use our site-wide search box) or browse the forums.

  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Islam - Islamic Way of Life”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest