Welcome to SomaliNet Forums, a friendly and gigantic Somali centric active community. Login to hide this block

You are currently viewing this page as a guest. By joining our community you will have the ability to post topics, ask questions, educate others, use the advanced search, subscribe to threads and access many, many other features. Registration is quick, simple and absolutely free. Join SomaliNet forums today! Please note that registered members with over 50 posts see no ads whatsoever! Are you new to SomaliNet? These forums with millions of posts are just one section of a much larger site. Just visit the front page and use the top links to explore deep into SomaliNet oasis, Somali singles, Somali business directory, Somali job bank and much more. Click here to login. If you need to reset your password, click here. If you have any problems with the registration process or your account login, please contact us.

Jag hade ingen aning om.....

Soomaalida waddankan ku dhaqan

Moderators: Moderators, Junior Moderators, Islam mods

OUR SPONSOR: LOGIN TO HIDE
User avatar
AbkoowDhiblaawe
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 14217
Joined: Fri Jan 18, 2013 7:02 pm
Location: chilling in Liido beach

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby AbkoowDhiblaawe » Sun Feb 09, 2014 11:40 am

missförstå mig inte vad jag menar är att vissa flyttar från relativt bra områden med jobb möjligheter,stort utbud av lägenheter bra skolor osv men de väljer att flytta till stor städer där det är brist på jobb,brist på lägenheter sämre kvalitet på skolor.Varför? Jo för att waxey jecelyihiin meelaha somalida ku badan yihiin. Beri baan gaaray meel finspång la yirahdo det var inte så länge sedan, jag pratade med en somalier där han sade vi hade ingen moské dom brukade åka till norrköping för fredagsbönen, och dessa somalier hade bott där i kanske 1-2 år.Han berättade att det flyttade några syrier till staden inom några månader fixade dom en lokal där man kan be, dom öppnade många livsmedelsbutiker. det är sånt jag menar waxaad mooda dom här andra invandrar grupperna iney ka firfircoon yihiin somalierna och det är det som stör mig.

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby salool » Sun Feb 09, 2014 12:00 pm

Personligen lägger jag mig inte i hur folk vill leva sina liv.Låt dom flytta närmare till andra somalier, jag tror inte de skulle trivas om de bodde i ett svensk tätt område.Alla tänker inte som du och vad som är viktigt för dig är kanske inte viktigt för dom.Dock, jag har full förståelse för deras agerande, och det är inte lätt att anpassa sig, och smälta in ett samhället när man har en annan tro och kultur.Må Allah göra det lättare för somalier i det här landet..det kommer att bli tufft for dom i framtiden.


Dadka kale waxay inooga hormarsan yehiin waa dad isku duuban oo isku xidhan.Inaga xaasidnimo iyo qabyaalad beynu meelna la gaadhi la'nahy. :down:
Carabtu meel kasta iyaga oo kakala yemid sida ay isku caawiyan maleen kari maysid.Somaliguna hadu ku so booqodo adigu xanuunsaneya cay bu kaala daaleya marku ka baxo. :down:

User avatar
AbkoowDhiblaawe
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 14217
Joined: Fri Jan 18, 2013 7:02 pm
Location: chilling in Liido beach

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby AbkoowDhiblaawe » Sun Feb 09, 2014 12:24 pm



Dadka kale waxay inooga hormarsan yehiin waa dad isku duuban oo isku xidhan.Inaga xaasidnimo iyo qabyaalad beynu meelna la gaadhi la'nahy. :down:
Carabtu meel kasta iyaga oo kakala yemid sida ay isku caawiyan maleen kari maysid.Somaliguna hadu ku so booqodo adigu xanuunsaneya cay bu kaala daaleya marku ka baxo. :down:
Jag håller med dig till en viss del. Den staden som vi bodde i när vi kom till sverige var ett riktig bra ställe, det fanns somalier från alla möjliga klaner det fanns ingen qabyaalad eller något sånt vi var alla som en familj vi var kanske 20 familjer i den staden. Det enda nackdelen var brist på jobb så alla splittrades men vi har fortfarande kontakt med varandra och träffas då och då.

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby salool » Sun Feb 09, 2014 12:41 pm

Somalierna som kom för 20års sedan var mycket annorlunda och väldigt olik de som har kommit nu.Den senare gruppen har haft svårare upplevelser och bott i ett krig härjat land i över 20 år.Så det är inte konstigt att de beter sig som de gör, och har svårt att följa regler och hantera saker på ett mer civiliserat sätt.

Ett annat fenomen som jag har kommit tillkänna under min tid som tolk är, att de flesta påstår att de är analfabeter. Vad är detta? :? sheekadan cusub wa maxay, mise waxan waligood somalidu way isku dhiibi jiren? :?

User avatar
AbkoowDhiblaawe
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 14217
Joined: Fri Jan 18, 2013 7:02 pm
Location: chilling in Liido beach

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby AbkoowDhiblaawe » Sun Feb 09, 2014 12:56 pm

waa runtaa. Somalida hore var mer civiliserade. Lol dom flesta är analfabeter dom som kommer in just nu waa reer miyiga. :lol:

User avatar
salool
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 7692
Joined: Tue Oct 18, 2011 10:15 am
Location: "Live Each Day As If It Were Your Last... Tomorrow is Not Promised."

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby salool » Thu Feb 13, 2014 2:33 pm

Masaakinta cayda ka da ninyahow, :lol: waxaan umaleynaya inay badankooga been sheegayan ilaahy danbigooga ha iga dhaafe.Alla 40 plussare kan skriva och läsa.

Sababta ay isku bahdilayaan ilaa iyo hada ma fahmin. :down:

User avatar
AbkoowDhiblaawe
SomaliNet Super
SomaliNet Super
Posts: 14217
Joined: Fri Jan 18, 2013 7:02 pm
Location: chilling in Liido beach

Re: Jag hade ingen aning om.....

Postby AbkoowDhiblaawe » Fri Feb 14, 2014 1:46 pm

:lol:


OUR SPONSOR: LOGIN TO HIDE

Hello, Has your question been answered on this page? We hope yes. If not, you can start a new thread and post your question(s). It is free to join. You can also search our over a million pages (just scroll up and use our site-wide search box) or browse the forums.

  • Similar Topics
    Replies
    Views
    Last post

Return to “Europe - Sweden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest